Többeket is letöltendő börtönbüntetésre ítélt és százmilliós nagyságrendben rendelt el vagyonelkobzást a bíróság a Szegény Emberek Magyarországáért Párt által megvalósított költségvetési csalás ügyében. Ez a kamupárt a 2018-as parlamenti választásokon indult el, és a 42 kamujelöltje után összesen 195 millió forint összegű költségvetési támogatást vett fel. A bíróság a történtek után hét évvel hozott jogerős ítéletében felfüggesztett és letöltendő börtönbüntetéseket osztott ki, emellett pénzbüntetésekről és vagyonelkobzásról is rendelkezett, valamint több vádlottat kizárt a közügyek gyakorlásából, míg másokat eltiltott a civil szervezetben vezető tisztség viselésétől.
2014 óta három parlamenti választást is beárnyékolt számos kampánykorrupciós botrány, így egyebek mellett a kamupártok feltűnése és közpénzherdálása. Jelen ügyben a bűnüldözésnek és a bíróságoknak öt évre volt szükségük egyetlen kamupárt ügyében az eljárás jogerős lezárásához, de ez természetesen nem az igazságszolgáltatás hibája. A felelősség elsődlegesen a kormányé, hiszen NER úgy alakította ki a választási rendszert és a kampányköltések szabályait 2013-ban, hogy teret adjon a kampánytámogatásokkal való szervezett visszaéléseknek.
A Transparency International Magyarország a kamupártjelenség okait és következményeit több ízben is elemezte. Más civil szervezetekkel együttműködve kiszámoltuk, hogy a 2014-es és a 2018-as választások alkalmával együttesen 7 milliárd forintnál is több pénz került olyan ál-pártokhoz, amelyek nem a parlamentbe jutásért, hanem az állam által ellenőrizetlenül osztott kampánytámogatás lenyúlásáért küzdöttek. A 2018-as kamupártok által indított egyéni jelöltek számláinak az elemzésével azt is bemutattuk, hogy a kamupártoknak milyen technikákkal sikerült eltüntetniük több mint 400 millió forintot csak az egyéni jelöltjeik után felvett fejenként egymillió forintos állami támogatásokból. A 2020-ban tett feljelentéseink nem voltak teljesen hiába valók, ugyanis idén tavasszal jogerős büntetőítélet született a Szegény Emberek Magyarországáért Párt ügyében.
Ehhez többévi nyomozás és vádelőkészítés után a bíróságnak közel két és fél éven át legalább egytucatnyi tárgyalást kellett tartania, amelyeken több mint 130 tanút hallgattak meg és hat vádlottat találtak bűnösnek. A vádlottak szabadságvesztés mellett pénzbüntetést is kaptak, többüket eltiltották civil szervezet vezetésétől és kizárták a közügyekben való részvételtől. A vádhatóság számos gyanúsítottal szemben feltételes ügyészi intézkedést alkalmazott, velük szemben ezért nem történt vádemelés. Vagyis az adófizetők pénzéből súlyos milliókat kellett költeni olyan bűncselekmények üldözésére és megtorlására, amelyek nem is léteznének akkor, ha az állam, politikai számításból, a NER érdekeit szem előtt tartva ne tette volna szándékosan lehetővé a kamupártozást.
Annak érzékeltetésére, hogy a kamupártok tevékenysége mennyire távol esik a valós politizálástól, három megállapítást idézünk az első fokú marasztaló ítéletből:
- Beszédesek a becsatolt üzemanyagszámlák közül az ugyanarra a gépjárműre kiállított benzin és gázolaj számlák, ami rendkívül furcsán működő autót feltételez.
- A politikai ambíciókról valló II. r. vádlottat olyannyira érdekelte a választásokon történő sikeres szereplés, hogy a választás másnapján Bécsből Dubajba, majd egy nappal később Dubajból a Maldív szigetekre repült.
- A gazdasági életben sok minden megtörténhet, de az aligha életszerű, hogy 6 nappal azelőtt, hogy a szerződéseket két fél megköti, már igazolásra kerül a meg nem kötött szerződések teljesítése.
A kampánykorrupció amúgy örökzöld témájának különös aktualitást ad az a körülmény, hogy a parlament három kormánypárti képviselő indítványára nemrég eltörölte a kampányköltések parlamenti választásokon érvényes, 2022-ben egy képviselőjelöltre számítva valamivel kevesebb mint hatmillió forintot kitevő felső határát. A kormány ezzel kimanőverezi magát a hazugságspirálból és büntetlenséget biztosít az ellenőrizetlen forrásból történő, túlzó költekezésnek. Ez az 1990 óta tartott valamennyi magyarországi választási kampányt meghatározó korrupciós gyakorlat sokkalta több közpénzt emészt fel, mint a kamupártozás. Pedig mindez lehetne másképp is, feltéve, hogy hatalom figyelembe venné a kampányfinanszírozás reformjára nézve a Transparency International Magyarország által már több mint 10 éve kidolgozott javaslatot.
A Szombathelyi Törvényszéken született első fokú és a Győri Ítélőtábla által meghozott jogerős, mindkét esetben anonimizált ítéletekre, egy a nevét fel nem fedő jogász hívta fel a figyelmünket, akinek ezúton is köszönetet mondunk. A számos további tanulsággal szolgáló anonim ítéleteket feltöltöttük (itt és itt), a böngészéshez jó szórakozást kívánunk!