Csendes kampány

Csendes kampány

A múlt héten megszavazták a módosító indítványokat, így jó az esély, hogy a héten véglegessé válik az új szabályozás a választási eljárásokról. Felmerül sok kérdés a dologgal kapcsolatban, például, hogy miért épp a választási szerveken módosítunk, amelyek működését eddig jóval kevesebb kritika érte, mint pl. a pártokét, de most koncentrálnék a kedvenc témámra, a kampányfinanszírozásra.

Még nem világos ugyan, hogy pontosan mi a kormánykoalíció elképzelése az új, átlátható párt- és kampányfinanszírozási rendről, ebben a törvényben már látszik egy-egy irány. A választási kampány finanszírozásával a fő gond az, hogy nem látjuk, kik pénzelik a pártokat, milyen érdekcsoportok állnak mögöttük. A jó rendszer ezeknek a forrásoknak a nyilvánosságát biztosítja. Ezen kívül érdemes még limitálni a hozzájárulásokat és a költéseket, valamint mindezt ellenőrizni, és szankciókat (komolyakat) bevezetni, ha megszegik a törvényt. Épp ezért monitorozta a TI a kampányköltéseket, szervezett egyeztetéseket külföldi és hazai szakértőkkel, és koordinálta a parlamenti pártok egyeztetését az új rendszer alapelveiről.

Az általános elvek mellett azonban nézzük a mostani szabályozás alapján kirajzolódó irányokat! Ezekkel a legfőbb probléma az, hogy az átláthatóság erősítése nem mehet az esélyegyenlőség rovására. Különben minek a választási kampány? Nem nagyon tudok olyan, a költések nyilvánosságát biztosító eszközt, ami sértené az induló pártok esélyegyenlőségét. Viszont a kampányeszközök korlátozása éppen ilyen eszköz. Ha betiltjuk a kampányolást a kereskedelmi médiumokban és az interneten, akkor azok a pártok, amelyek itt szólítják meg a választóikat, sokkal nehezebben tudják eljuttatni a saját üzeneteiket. A kereskedelmi médiumokban való kampányolás betiltása mellett a fő érv általában az, hogy drága mulatság, jobb az olcsóbb kampány. Tényleg drága, de ettől még egy eszköz a sok közül a választók tájékoztatására. A lényeg az lenne, hogy lássuk: ki mennyiért veszi a hirdetéseket és miből. Az internetes felületeken történő hirdetések tiltására még ez az érv sem igaz, így nehéz más indokot mögé látni, mint azt, hogy ez az ilyen fórumokon sikeres pártok lehetőségeinek korlátozása.

A körvonalazódó szabályozásban pozitív fejlemény ugyanakkor a kampányidőszak rövidítése, célszerű lesz majd szankcionálni a kampányidőszakon kívüli kampányolást.

A kampánycsend megtartása a XXI. században szerintem nehezen értelmezhető, de nem ettől igazán korrupt a rendszer, hanem a bevételek és kiadások átláthatatlanságától. Papcsák Ferenc egy múlt heti rendezvényen jelezte, hogy szívesen veszi a TI közreműködését a párt- és kampányfinanszírozás reformjában. Rogán Antal válaszolt is a megkeresésemre, majd akkor lesz egyeztetés, ha eljön az ideje. A sajtóhírek alapján számomra nem világos, mennyire tartja a parlamenti pártok által tavasszal kijelölt irányt a kormánykoalíció.

Facebook Comments